Každý bicykel sa vyrába v niekoľkých veľkostiach z dôvodu pohodlia pre cyklistov rôznych výšok. Touto veľkosťou sa myslí vzdialenosť medzi stredovou osou a koncom sedlovej trubky rámu. Veľkosť sa prevažne udáva v palcoch, prípadne sú použité písmená rovnako ako u oblečenia (S, M, L, XL, XXL). Prvý spôsob ako vybrať správnu veľkosť rámu je práve podľa výšky, ďalšia možnosť je podľa dĺžky nôh. Na výber veľkosti rámu vplýva samozrejme aj samotná geometria bicykla.
Hliník - bicykle s hliníkovým rámom sa označujú Alu, Alloy a podobne. Vyrábajú sa rôzne zliatiny hliníku a prísad, ktoré vylepšujú vlastnosti samotného hliníku. Hliník je, ako je známe, mäkký a ľahký materiál, čo sú jeho hlavné výhody. Nevýhodou je však jeho minimálna pružnosť. Alu rámy sú dnes suverénne najrozšírenejším materiálom používaným pri výrobe rámov. Pretože je sám o sebe veľmi mäkký, používa sa na rámy v zliatinách s meďou, mangánom atď. nazývaných ako dural (Duraluminium). Ten je až päťkrát tvrdší než samotný hliník. Aby duralové rámy dosahovali pevnosti porovnateľné s oceľou, vyrábajú sa ich rúrky s väčším priemerom.
Karbón - momentálne najlepší a najdrahší materiál, z ktorého sa rámy vyrábajú. Je veľmi pevný a ľahký. Vzniká kladením vrstiev karbónovej tkaniny, ktorá sa pri vysokom tlaku speká. Má vysokú pružnosť, popri tom aj pevnosť.
Titán - je najkvalitnejši, ale samozrejme aj najdrahší. Je veľmi ľahký, aktívne redukuje vibrácie a nekoroduje.
Oceľ - oceľové rámy majú označenie hi-ten alebo CrMo. Výhodou týchto rámov je veľká pružnosť a zároveň nízka cena. Nevýhodou je potom vyššia hmotnosť. Dnes tento materiál nájdete len na lacnejších a detských bicykloch, alebo na bicykloch BMX a Freestyle.
Veľkosť kolies
Veľkosť kolesa ovplyvňuje jazdné vlastnosti bicykla. Ide o nájazdový uhol kolesa voči prekážke.
Krosové, trekingové a cestné bicykle
Vidlice
Odpružená vidlica je vhodná iba na bicykloch používaných v teréne. u cestných je odpruženie práveže nežiadúce.
Dnešným štandardom je odpružená predná vidlica, ktorá dokáže príjemne vypružiť nerovnosti terénu.
Vidlice sa delia na pružinové a vzduchové (tie sú ľahšie a drahšie)
Celoodpružený bicykel je vhodný do náročnejšieho terénu, zadný tlmič je uzamykateľný a môžete si nastaviť jeho tuhosť. Nevýhodou je vyššia cena.
Brzdy
Ráfkové brzdy - lacnejšia varianta, brzdy na mechanickom princípe a brzdia koleso pritláčaním brzdových gumičiek o ráfik.
Kotúčové brzdy - použivajú sa pri kvalitnejších bicykloch. Mechanické kotúčové brzdy fungujú na rovnakom princípe ako ráfkové, s tým rozdielom, že sa nebrzdí o ráfik ale kotúčom.
Hydraulické kotúčové brzdy - sú najúčinnejšie a fungujú na rovnakom princípe ako brzdy auta. Pri mechanických kotúčových brzdách sú platničky ovládané klasickým lankom, pri hydraulických tlakom brzdovej kvapaliny.
Nosnosť bicyklov
Orientačná nosnosť horských, cestných a krosových bicyklov je do 120 kg. Nosnosť trekingových bicyklov je do 140 kg. Nosnosť detských bicyklov s priemerom kolesa 12 "až 16" je cca 50 kg, detských bicyklov s priemerom kolesa 20 "je 80 kg a detských bicyklov s priemerom kolesa 24" až 100 kg. Všetky tieto informácie sú samozrejme len orientačné.
Správny posed na bicykli
Správne nastavenie posedu zaručí efektívne šliapanie a menšiu záťaž na chrbát. Pôjdete rýchlejšie a menej sa unavíte.
Sedlo vodorovne - ani špičkou dole, ani hore, inak budete preťažovať ruky, brušné svaly a chrbát.
Poloha chodidla na pedáli
Chodidlo na pedáli musí byť v každej polohe otočenia kľúk mierne sklonené dopredu. Neprešľapávame teda na päty dole, ani nešliapeme príliš špičkami.
Výška riadidiel
Riaditká musia byť dostatočne široké. Nie príliš úzke, aby ste nemali ruky moc pri sebe, stláčali by ste si hrudník a zle dýchali. Ani nie príliš široké, aby sa vám s nimi dobre manévrovalo, napríklad medzi stromami. V zásade trochu širšie ako naše ramená. Veľmi dôležitá je aj správna poloha brzdových pák. Zistíme ju tak, že si na bicykel sadnete, ruky položíte na riadidlá a natiahnete prsty rovnobežne s rukou. Brzdové páky by sa vám mali ľahko opierať o spodnú časť prstov. Pri takto nastavených brzdových pákach nebudete musieť ruky pri brzdení na riadidlách zbytočne pretáčať.